پايگاه خبری تحليلی آزاداندیشان - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://azadandishan.com/ Thu, 20 Sep 2018 12:17:33 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://azadandishan.com/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پايگاه خبری تحليلی آزاداندیشان http://azadandishan.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری تحليلی آزاداندیشان آزاد است. Thu, 20 Sep 2018 12:17:33 GMT 60 7 آمار شگفت‌انگیر از پورتال مناظره و گفتگو‌ی سازمان صداوسیما! http://azadandishan.com/vdcjz.etuuqevffs.html پورتال مناظره و گفتگوی سازمان صداوسیما، از ۱ مهر ۱۳۹۱، کار خود را به صورت آزمایشی و در قالب تلویزیون اینترنتی در سایت WWW.Monazereh.ir آغاز نمود و در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، همزمان با ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع)، با تبلیغات صداوسیما، کار خود را به صورت رسمی، آغاز کرد. بعد از گذشت بیش یک سال از آغاز فعالیت این پورتال و همزمان با شهادت امام محمد باقر(ع)، نقد و بررسی عملکرد این پورتال، ضروری به نظر می‌رسد. پیرامون آمار تولیدات و مخاطبین این سایت، آمارهای شگفت‌انگیزی وجود دارد: ۱- این تصویر مربوط به آمار WWW.Monazerh.ir در تاریخ  ۲۰ شهریور 1392 (11 سپتامبر 2013) است: بر اساس این تصویر: ۱-۱- همان طوری که مشاهده می‌شود، ۶۷درصد از کاربران این سایت، از کشور دوست و برادر، هندوستان هستند و صرفا ۲۷درصد از بازدیدکنندگان سایت، ایرانی هستند! به نظر شما، دلیل این «پدیده» چیست؟!۲-۱- این سایت، پورتال "تخصصی" مناظره و گفتگو است اما آمار کابران بدون تحصیلات دانشگاهی (No College) از کاربران دانشگاهی (College + Some College) و کاربران تحصیلات تکمیلی (Graduate School) بیشتر است! به نظر شما، دلیل این «پدیده» چیست؟! ۳-۱- در هر نوبت مراجعه، کاربران سایت به طور متوسط، کمتر از ۲ صفحه را مشاهده می‌نمایند و در هر صفحه نیز، کمتر از ۱۱۰ ثانیه توقف می‌نمایند. این آمار برای این پورتال که فیلم‌محور است، آمار مناسبی نیست؛ یعنی عملاً قبل از اینکه تیتراژ و سلام و احوالپرسی اول برنامه و معرفی میهمان تمام شود، کاربر از آن صفحه خارج می‌شود! ۲- آمار کاربران سایت را به اطلاع مدیران سایت رساندیم. بعد از یک ماه، آمار سایت به صورت زیر است: بر اساس این تصویر: ۱-۲- در کمتر از یک ماه، بیش از دو-سوم کاربران هندی پورتال، ناپدید شده‌اند! ۲-۲- ترکیب تحصیلات کاربران، دست‌نخورده باقی مانده! ۳-۲- کاربران ایرانی ظاهرا از کاربران هندی، کم‌حوصله‌تر هستند چون متوسط حضور کاربران در هر صفحه، از ۱۱۰ ثانیه، به ۱۰۵ ثانیه کاهش پیدا کرده است! ۳- برای ۱۰۰ آیتم آخری که در سایت قرار داده شده (از ۱۶ شهریور تا ۱۹ مهر)، جمعاً ۳۰ نظر (کامنت) ارسال شده است. اکثر این ۳۰ نظر نیز، بدون مثبت (لایک) و منفی یا حداکثر با یک یا دو مثبت و منفی است و رکورد بیشترین میزان مثبت و منفی‌ای که جمعاً برای نظرها ارسال شده، 7 مورد است! این در حالی است که براساس آمار رسمی موجود در پورتال، تعداد بازدیدهای این ۱۰۰ آیتم، به طور متوسط، بیش از ۵۴۰ نفر است! ۴- تصویر زیر، متعلق به چه کسی است؟! سردار دکتر طلایی! اما بالای آن نوشته شده: آقای رضا امینی!!! و جالب آن است که ۱۳۸ بازدیدکننده هم داشته است اما به نظر می‌رسد که هیچکدام از این بازدیدکنندگان عزیز، این اشتباه را تذکر نداده‌اند و احتمال آن بود که اگر تذکر نگارنده‌ی این یادداشت به مدیران سایت برای اصلاح تیتر نبود، نائب رئیسی شورای شهر تهران بر برادران هندو، مشتبه می‌شد! بر اساس اطلاعات درج شده در نوار ابزار الکسا در بالای جستوگر، در زمان قرار گرفتن این گفتگو بر روی سایت، حدود ۷۰ درصد بازدیدکنندگان پورتال، از هند می‌باشند! ۵- پربازدیدترین برنامه‌ی پورتال در طول یک سال فعالیت آن، مناظره‌ی نمایندگان روحانی و رضایی بوده که بیش از ۲۱هزار بازدید داشته است. در رابطه با این میزان بازدید، چند نکته وجود دارد: ۱-۵- این مناظره، در روز ۲۲ خرداد، ۲ روز قبل از برگزاری انتخابات، روی پورتال قرار داده است. ۲-۵- خبر برگزاری این مناظره در هیچ خبرگزاری یا سایت دیگری، مشاهده نشده است. ۳-۵- برای این مناظره، ۲۵ نظر ارسال شده که ۲۲ نظر، منتشر شده است. تمامی این نظرها، از روز ۲۷خرداد (۲ روز پس از اعلام نتیجه قطعی انتخابات!!!) به بعد، درج شده و تا ۲۵ تیر، ادامه یافته است! جالب است که به جزء یکی-دو نظر‍، مابقی نظرها، ارتباطی با هم ندارد و جالب‌تر آنکه به جزء یک -دو نظر دیگر، نظرهای ارسال شده، ارتباطی با مناظره ندارند! از مدیران سایت تقاضا داریم که توضیح بفرمایند که از این ۲۱هزار بازدید، چند هزار بازدید از طرف برادران و خواهران هندوستان بوده است؟! همچنین تقاضا داریم که IPهای نظرات ارسال شده را با یکدیگر مقایسه نمایند و بعد از حذف IPهای تکراری، تعداد IPهای غیر تکراری‌ای که کامنت ارسال نموده‌اند را اطلاع‌رسانی نمایند. نکته: به نظر می‌رسد که این آمارهای شگفت‌انگیز، ناشی از «خریدن کلیک» از هندوستان است! بعد از تذکر و اعتراض نگارنده به این موضوع، ظرف کمتر از یک ماه، تمامی کاربران هندی، ناپدید شدند اما با توجه به عدم تغییر آمارهای فنی سایت و دیگر اسناد و مدارک موجود، متأسفانه به نظر می‌رسد که تحولی در سیاست «خریدن کلیک» ایجاد نشده و صرفاً «واردات کلیک» متوقف شده و برای «تولید کلیک»، بر تولید داخلی تکیه شده است! با توجه به آنچه گفته شد، از مدیران پورتال تقاضا داریم که پیرامون این مسئله، شفاف‌سازی نمایند. ۶- از بعد از انتخابات ریاست جمهوری تا امروز، به جزء ۱۲مناظره‌ای که توسط بنیاد در شرف ثبت آزاداندیشی برگزار شده، هیچ مناظره‌ای در این پورتال تولید نشده و پس از استعفای بنیاد از همکاری با پورتال به دلیل آمارهای گفته شده، متأسفانه بیش از یک ماه است که تمامی ضبط‌های پورتال نیز تعطیل شده است. ۷- در میان ۱۰۰ آیتم آخری که بر روی پورتال قرار گرفته، پر مخاطب‌ترین برنامه‌، مناظره‌ی آقایان علی خضریان و حسین نقاشی پیرامون «هویت انجمن‌های اسلامی دانشجویان» بوده که بیش از ۱۶۰۰ کاربر از آن بازدید نموده‌اند. علت اصلی این تعداد مخاطب که ۳ برابر متوسط بازدیدکنندگان دیگر آیتم‌ها بوده، این است که قبل از قرار گرفتن این آیتم بر روی سایت، متن کامل مناظره و خبر کوتاه مناظره توسط بنیاد، تولید شد و از طریق سامانه‌ی پیامک، به مسئولان سایت‌های خبری مختلف، اطلاع‌رسانی گردید و این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیز اقدام به انتشار خبر مناظره و درج لینک فیلم مناظره نمودند و در نتیجه این مناظره، به پربازدیدترین آیتم بعد از انتخابات تبدیل شد. البته مدیریت محترم سایت، جناب آقای محمد پیکری نیز، در کنفراس خبری افتتاح پورتال، فرمودند که «با توجه به شرایط اینترنت کاربران، تمامی ویدیوها تبدیل به صوت و متن می‌شود» اما این مهم، در طول سال گذشته، حتی برای یک آیتم تولیدی، مشاهده نشده است!با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که پورتال مناظره و گفتگو، نیازمند «تبیین نمودن چشم‌اندازها و راهبردها» و «خانه‌تکانی اساسی» است. نکته: این پورتال، زیر نظر معاونت رسانه‌های مجازی سازمان صداوسیما فعالیت می‌نماید. ضمن نقد مدیران فعلی پورتال، لازم است که از زحمات و حمایت‌ها و پیگیری‌های جناب آقای مهندس خوشدل و مهندس سیاهکی (مدیران ارشد معاونت) و جناب آقای کاظمیان‌فر (مسئول بسیج معاونت)، کمال تقدیر و تشکر را به عمل آورم. ]]> اندیشمندان Sat, 12 Oct 2013 05:44:57 GMT http://azadandishan.com/vdcjz.etuuqevffs.html 7 آمار شگفت‌انگیر از پورتال مناظره‌ی صداوسیما! http://azadandishan.com/vgljz.etuuqe8fbfvus.w.html ]]> اندیشمندان Sat, 12 Oct 2013 03:43:26 GMT http://azadandishan.com/vgljz.etuuqe8fbfvus.w.html استخدام در «بنیاد کرسی‌های آزاداندیشی» http://azadandishan.com/vdci2.aptt1auccb.html مقام معظم رهبری: «آن کرسی‌های آزاداندیشی را كه من صد بار - با كم و زیادش - تأكید كردم، راه بیندازید» (13/07/1390). «پایگاه خبری-تحلیلی کرسی‌های آزاداندیشی»، «ماهنامه آزاداندیشان»، «مؤسسه‌‌ انتشاراتی آزادانیشان» و «بنیاد تقویت و توسعه فرهنگ آزاداندیشی»، در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود، از داوطلبان واجد شرایط، دعوت به همکاری می‌نماید: شرایط استخدام: 1- اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام و ولایت فقیه. 2- توانایی، دانش تخصصی یا تحصیلات، به خصوص در زمینه‌های (به ترتیب حروف الفبا): 1- آمار 2- ادبیات فارسی 3- ارتباطات و رسانه 4- اقتصاد 5- الهیات 6- تاریخ 7- تربیت بدنی 8- حقوق 9- حسابداری 10- روانشناسی 11- زبان‌های خارجی 12- علوم اجتماعی (کلیه‌رایش‌ها) 13- علوم پزشکی 14- علوم سیاسی 15- علوم حوزوی (فقه، قرآن، حدیث) 16- علوم فنی و مهندسی 17- فلسفه 18- کامپیوتر (نرم‌افزار، سخت افزار، برنامه‌نویسی و...) 19- کتابداری و اطلاع‌رسانی 20- مدیریت (دولتی، دانش، مالی و...) 21- مستندسازی (فیلم برداری، عکاسی، کارگردانی، تدوین و...) 22- هنر (طراحی، نقاشی، گرافیک و...). * معدل 15یا بالاتر، معافیت یا نداشتن مهر غیبت در دفترچه نظام وظیفه برای برادران و عضویت عادی یا فعال اعتقادی و عملی در بسیج، از ویژگی‌های امتیازآور برای استخدام می‌باشد. * از کلیه واجدین شرایط، در سطوح مختلف علمی و در تخصص‌های گوناگون، به خصوص در رشته‌های ذکر شده، دعوت می‌نماییم تا رزومه‌ی خود را به آدرس Info@AzadAndishi.Com ارسال نمایند با به منظور کسب اطلاعات بیشتر، با همین ایمیل در ارتباط باشند.* کلیه‌ی استخدام‌ها در 2 ماه نخست، داوطلبانه و آزمایشی است و جنبه‌ کارآموزی دارد. بعد از این مدت، در صورت امکان ادامه‌ی همکاری، با پایه حقوق ۱ میلیون تومان در ماه برای کار تمام وقت، قرارداد منعقد می‌شود. * دفتر فعلی برای همکاری در تهران، تقاطع خیابان مفتح و خیابان انقلاب (جنب مترو دروازه دولت) است. به زودی دفاتری در میدان صنعت و میدان رسالت تهران و در دیگر شهرهای کشور، راه‌اندازی خواهد شد. تا راه‌اندازی دفاتر، امکان همکاری در محل تحصیل یا سکونت، امکان‌پذیر است. * در شرایط موجود، بهترین کمک شما برای تحقق کرسی‌های آزاداندیشی، انتشار همین آگهی است.   ]]> خبرها Thu, 10 Oct 2013 12:54:05 GMT http://azadandishan.com/vdci2.aptt1auccb.html هویت انجمن‌های اسلامی:‌ روشنفکری دینی یا روحانیت انقلابی؟! http://azadandishan.com/vdcg4.9xaak9yrrp.html * مقدمه: اولین انجمن اسلامی دانشجویان در سال 1321 و در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، ایجاد گردید و دیگر انجمن‌ها، به تدریج در دیگر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور، ایجاد شد. این انجمن‌ها، نقش بسیار مهمی در برهه‌های تاریخی مختلف مانند کودتای 28 مرداد، نهضت امام خمینی‌(ره)، پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی داشتند. بر اساس توصیه امام خمینی(ره) در سال 1358، «دفتر تحکیم وحدت» به منظور مدیریت و راهبری کلان انجمن‌های اسلامی دانشجویان، ایجاد می‌گردد. در 13 آبان 1378، 18 دفتر از دفاتر 50گانه‌ی انجمن اسلامی به دلایل سیاسی و تشکیلاتی، از دفتر تحکیم وحدت، اعلام خروج می‌کنند و «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل» را ایجاد می‌نمایند. بعد از این انشقاق، همواره بین اعضای این دو تشکل، اختلافات هویتی عمیقی وجود داشته است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، برخی از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان، نه عضو «دفتر تحکیم وحدت» هستند و نه عضو «اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی مستقل» و به صورت منفرد، فعالیت می‌نمایند//***.پورتال تخصصی مناظره و گفتگوی سازمان صداوسیما در عصر سه‌شنبه، 12 شهریور 1392، میزبان مناظره جناب آقای علی خضریان (دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل) و جناب آقای حسین نقاشی (دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی) پیرامون «هویت انجمن‌های اسلامی دانشجویان و دلایل انشقاق آن» بود.پس از بیان مقدمه‌هایی پیرامون هویت‌های تاریخی انجمن اسلامی دانشجویان و بنیان‌گذاران آن توسط طرفین مناظره، آقای نقاشی گفت: «انجمن اسلامی دانشجویان، پایه و مایه‌ی هویّتی‌ای دارد که به آموزه‌ها و اندیشه‌های روشنفکران دینی باز می‌گردد؛ جریان روشنفکران دینی اعم از تیپ‌هایی مثل نهضت آزادی و ملی-مذهبی‌ها و شخص مرحوم دکتر علی شریعتی و تیپ‌های روحانیّت مثل آیت الله میلانی و آیت الله طالقانی. بی‌شائبه و بدون کوچک‌ترین ابهامی، آقای مهدی بازرگان از پدران و راهبران اندیشه‌ای مجموعه‌ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و آبشخور فکری جریان دانشجویی مسلمان در کشور در دهه‌های 30 و 40 شمسی بود. آبشخور فکری انجمن‌های اسلامی این‌ها بودند، نه روحانیّت سنت‌گرای ولو انقلابی! انجمن‌های اسلامی دانشجویان، بعد از انقلاب اسلامی و در آستانه‌ی بحث تسخیر سفارت امریکا، نزدیکی بسیار زیادی با روحانیّت سنّتی و انقلابی ما پیدا می‌کند و دگردیسی و پشت کردن به پدران بنیان‌گذار اتّفاق می‌افتد و نگاه غرب‌ستیزانه، باعث می‌شود که یک دهه، در واقع در یک برش، انجمن‌های اسلامی دانشجویان به پدران بنیان‌گذار، پشت کنند و از آبشخور گفتمانی خودشان دور بشوند». نقاشی در ادامه گفت: «از اواخر دهه‌ی 60 شمسی، با طرح درس‌گفتارها و سخنرانی‌های جدید و تحوّل‌یافته‌ای که از طرف دکتر عبدالکریم سروش در رابطه با مدیریت جامعه‌ی اسلامی، حکومت دینی، دموکراسی، حقوق بشر و چگونگی نزدیکی و ارتباط آن با آموزه‌های اسلامی را طرح می‌کنند و رفته رفته، سایر افراد دیگری مثل آقای دکتر هاشم آقاجری، آقای محسن کدیور، آقای شبستری و دیگرانی که به اصطلاح این اندیشه‌ی روشنفکری دینی را بعد از انقلاب اسلامی و بعد از یک دوره‌ی ده ساله‌ی فطرت که اتّفاق می‌افتد، در کنار نیروهای ملی-مذهبی که خودشان را به نوعی میراث‌دار اندیشه شریعتی می‌دانستند، رو می‌آیند و فضا به گونه‌ای می‌شود که دانشجویان انجمن‌های اسلامی از آن خاستگاه برش یک دهه‌ای دور می‌شود و به نوعی به آن آبشخور اصلی و سلف صالح برمی‌گردد». نقاشی همچنین گفت: «آن چیزی که دوستان ما، در واقع آقای خضریان و دوستان ما در انجمن‌های اسلامی مستقل می‌فهمند و می‌گویند و سعی می‌کنند آن را پررنگ کنند، برشی از تاریخ انجمن‌های اسلامی دانشجویان است که من به آن اشاره کرده‌ام؛ برش سال 1358 تا سال 1368! چگونه کسی می‌گوید، انجمن اسلامی دانشجویان هستم و ارتباطش را با این عقبه‌ی تاریخی، قطع می‌کند و می‌گوید فقط یک برش 58 تا 68 و این هست و لا غیر! باید مشخص بشود که کسی که می‌گوید انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، قرابتش با روشنفکری دینی چیست؟! با معنای واقعی دموکراسی چیست؟ با بحث حقوق بشر چبست؟ انجمن‌های اسلامی دانشجویان، فقط یک برش 58 تا 68 نبوده!».آقای خضریان نیز در پاسخ گفت: «من خیلی خوشحالم چون آقای نقاشی، نکته‌ای را فرمودند که من باید سال‌ها تلاش می‌کردم تا این را اثبات بکنم! آن هم این است که دوستانی که عقبه‌ی فکریشان به امثال آقای نقاشی برمی‌گردد، خیلی از سال 58 تا 68، یعنی از دوران حاکمیّت حضرت امام، خوششان نمی‌آید! این برای من خیلی لذّت‌بخش بود که توانستم این حرف را در این جلسه بشنوم! این جلسه، بسیاری از مشکلات بخش هویّت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان در قالب اتّحادیّه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل را شفاف کرد! نکته‌ی دوم این که ما دقیقاً بر اساس همین برهه‌ی تاریخی که برهه‌ی تاریخی انجمن‌های اسلامی هم هست و بر اساس نگاه حضرت امام که من نفهمیدم که باید حضرت امام را یک روحانی روشنفکر بدانیم یا ندانیم، با برخی از تفکّرات آقای بازرگان مشکل داریم! حضرت امام طرح کردند! ما که نمی‌توانیم در این داستان حضرت امام را کنار بگذاریم! یعنی با آقای سحابی، با آقای بازرگان و با هر کدام از دوستانی که ایشان از آن‌ها نام بردند، مرجعیّت رفتاری و فکری ما با آن‌ها، گفتمان حضرت امام خواهد بود».خضریان در ادامه گفت: «ما بزرگترین روشنفکر دینی تاریخ اسلام را حداقل در دوران معاصر، حضرت امام می‌دانیم! اتّفاقاً همان برهه‌ی تاریخی‌ای که ایشان سعی می‌کند نادیده بگیرد را برهه‌ی صحبت کردن حضرت امام، ترویج تفکّرات حضرت امام و این مسائل می‌دانیم که دارد اتّفاق می‌افتد و ایشان که می‌گوید این مقطع را حذف بکنیم! یعنی استعفای آقای بازرگان را که با اعتراض بچه‌های دفتر تحکیم وحدت و در اعتراض به تسخیر لانه‌ی جاسوسی اتّفاق می‌افتد را ایشان می‌خواهند نادیده بگیرند! یعنی سخنان حضرت امام در خصوص نهضت آزادی را ایشان می‌گوید که ما نادیده بگیریم! یعنی سخنان حضرت امام در مورد افرادی مثل سحابی و دوستان ایشان که در آن جریان بودند را ما باید نادیده بگیریم! یعنی ما باید همه‌ی این‌ها را کنار بگذاریم!».خضریان با مخاطب قرار دادن آقای نقاشی گفت: «آقای نقاشی! اتّفاقاً من از شما خواهش می‌کنم، شما در دانشگاه‌ها این را بیان کنید و بفرمایید که دوستان، حضرت امام را کنار بگذارند و با آقای سروش و این‌ها... . شما اگر این تابلو را بالا بگیرید، ما از شما ممنون می‌شویم! آن چه که شما در این جا بیان کردید را به دوستانتان در دانشگاه‌ها بفرمایید که علناً همین را بیان کنند و از حضرت امام، نکته‌ای را بیان نکنند؛ اتّفاقاً ما از این نکته، استقبال می‌کنیم! اگر حضرت امام، یک فرد غیر روشنفکر دینی است، مال ما! اگر شما، حضرت امام را یک روحانی سنّتی می‌دانید، مال ما! آقای نقاشی! ما خریدار حضرت امام هستیم! حضرت امام مال ما و آقای سروش هم مال شما! نکته‌ای ندارد! این را عهد بکنیم که چنین اتّفاقی، بیفتد! ما قول می‌دهیم که هیچ وقت از آقای سروش حرف نزنیم! اصالت پدرها و آبا و اجداد این جریان مال شما و حضرت امام مال ما! شما قول بدهید که آن جریان مال شما و شهید همتّی که در انجمن اسلامی علامه طباطبایی بوده، مال ما! آن جریان مال شما و شهید باکری انجمن اسلامی تبریز مال ما! آن جریان مال شما و شهید علم الهدای فردوسی مشهد، مال ما! ایرادی ندارد! ما سر این، با هم دعوایی نداریم! اصلاً حرف ما این است که شما بگذارید این‌ها مال ما بماند! انجمن اسلامی این دهه‌ای که دارید می‌فرمایید مال ما، انجمن اسلامی آبا و اجدادش مال شما! ما قول می‌دهیم که هیچ وقت ورود به امثال آقای سروش و آقای مجتهد شبستری و آقای بازرگان و این‌ها نکنیم! من همین جا این را به شما قول می‌دهم! علناً هم دارم اعلام می‌کنم!».نقاشی نیز در پاسخ گفت: «من فکر می‌کنم که بخشی از بحثی را یا من بد مطرح کردم یا ایشان درست متوجّه نشدند که من فکر می‌کنم گزینه‌ی دوم است! انجمن‌های اسلامی دانشجویان بر بحث امام و خط امام، سبقت داشتند! این مجموعه‌ها در سال 1321 به وجود آمده و بحث گفتمان امام، سال‌ها بعد شکل گرفته! مقصود من این نیست که آن برهه باید حذف بشود! من می‌گویم که آن برهه، جزئی از برهه‌ها بوده و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، فقط آن برهه را می‌چسبد و مابقی را حذف می‌کند! اتّفاقاً این ایراد من به شما است! نه این که من بگویم آن برهه را باید حذف کرد! مگر می‌شود برهه‌ی تاریخی‌ای را از یک مجموعه‌ای با 70 و اندی سال قدمت، حذف کرد؟!». نقاشی در ادامه گفت: «من معتقدم که انجمن‌های اسلامی دانشجویان، رویکردشان مبتنی بر آموزه‌های روشنفکری دینی بوده و تأکید می‌کنم بر این که به امام، هم در برش 58 تا 68 و هم در برش‌های بعدی، لااقل در برخی از انجمن‌های اسلامی، به عنوان زعیم سیاسی و دینی اعتقاد داشتند و اتّفاقاً معتقد بودند فتاوا و رویکردهای مترقی امام در خیلی جاها، راه‌گشای حتی انجمن‌های اسلامی دانشجویان بوده ولی به آن آموزگاران اولیه هم، همچنان پایبند بودند و به نظرم نمی‌شود آن‌ها را حذف کرد! نکته‌ی بحث این است که ما در تفسیرها از امام، ولایت فقیه و قانون اساسی، با هم مشکل داریم! انتقاد ما به جریان‌های تشکل‌های راست و از جمله‌ی انجمن‌های مستقل این است که تفسیرهای تمامیّت‌خواهانه دارید و وقتی شما امام را نام می‌برید، به عنوان یک چماق نام می‌برید! به خاطر این که طرف مقابل را منکوب کنید و کسی دیگر نتواند بحث را ادامه دهد! ما معتقدیم که یک هویّت تاریخی‌ای پشت انجمن اسلامی دانشجویان وجود دارد که دوستان ما در انجمن اسلامی مستقل، آن را به یغما برده‌اند! ما هیچ‌وقت با جامعه‌ی اسلامی دانشجویان یا جنبش‌ عدالتخواه دانشجویی، مشکل هویّتی به معنای تیتر و لیبل نداشته‌ایم اما با انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، مشکل وجودی داریم».خضریان نیز در پاسخ گفت: «نظر نهایی با مخاطب است! انجمن‌های اسلامی دانشجویان در قالب اتّحادیّه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، انشقاقی است در مجموعه‌ی دفتر تحکیم وحدت! در 13آبان 78، 18 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور از دفاتر عضو دفتر تحکیم وحدت یا دفاتر مستقل و تازه‌تأسیس، در قالب اتّحادیّه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اعلام موجودیّت می‌کند! یعنی این طور نبود که مثلاً در دانشگاه شهید چمران، انجمنی باشد و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیاید و در کنارش تأسیس بشود! این طور نبوده! انجمن‌های اسلامی عضو دفتر تحکیم می‌آیند این اتّحادیّه را تأسیس می‌کنند و بر مبنای همان بحثی که شما می‌فرمایید، بر مبنای دموکراسی، دانشجویان به این انجمن اسلامی رأی داده بودند! آقای نقاشی! دانشجویان، به انجمن اسلامی‌ای رأی داده بودند که نمی‌خواستند در دفتر تحکیم باشد! چه ایرادی دارد؟! چرا شما دموکراسی را تا آنجایی که خودتان قبول دارید، می‌پذیرید؟! آنجایی که دانشجویان بر خلاف نظر شما رأی می‌دهند، دموکراسی نیست؟! بنابراین ما نرفتیم هویّتی را از جای دیگری بیاوریم».فیلم و متن کامل این مناظره از اینجا قابل مشاهده است. ]]> سياسی Sat, 14 Sep 2013 07:11:28 GMT http://azadandishan.com/vdcg4.9xaak9yrrp.html إخوان المسلیمن؛ دوست ایران یا سلفی تکفیری؟! http://azadandishan.com/vdcfa.d0ww6dciig.html پورتال تخصصی مناظره و گفتگوی سازمان صداوسیما در 5 شهریور 1392، میزبان مناظره آقایان سلیم غفوری (دبیر اتحادیه‌ی بین المللی امت واحده) و سید احمد نکویی (دانشجوی دکترای روابط بین الملل و مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشکده روابط بین الملل) بود.در ابتدای این مناظره، آقای نکویی در مخالفت با إخوان المسلمین، گفت: «اساساً وقتی شما حرفی از انقلاب در مصر می‌برید، در نتیجه آن باید یک تغییری در زیرساخت‌های این کشور ‌ایجاد شود که کمپ دیوید یکی از این موضوعات بود اما اساسا ما می‌بینیم موضوعی که در دستور کار عملکرد إخوان قرار نمی‌گیرد، مسئله کمپ دیوید است! دولت آقای مرسی به عنوان نماد إخوان المسلمین در عرصه حاکمیت، با اعزام سفیر و با و با تقدیر و تشکری که از همسر انور سادات کرد، به نوعی نشان داد که دارد یک سری اعتمادسازی‌هایی ‌را بر خلاف جهت اسلام‌گرایانه‌ی خودش می‌کند».در پاسخ به موضوع مطرح شده، آقای غفوری گفت: «در شرایطی که کشور مجلس ندارد، چگونه إخوان می‌توانست درباره کمپ دیوید بازنگری بکند؟! بر اساس حکومتی که مجلس ندارد؟! خب می‌گویند تو چه کاره‌ای که این حرف را می‌زنی؟! مجبور بود قدم به قدم حرکت کند؛ کما این که إخوانی‌ها هیچ‌وقت نگفتند که ما در کمپ دیوید بازنگری نمی‌کنیم! گفتند ما کمپ دیوید را لغو نمی‌کنیم اما ممکن است در بعضی از بندهای آن، بازنگری بکنیم؛ بعضی از بندهای کمپ دیوید، کاملاً به نفع مصر است؛ همین صحرای سینا توسط پیمان کمپ دیوید به مصر برگشت! إخوانی‌ها که نمی‌توانند بگویند که ما صحرای سینا را دوباره به اسرائیل بر می‌گردانیم!».در ادامه آقای نکویی با طرح نمودن موضوعی دیگر، گفت: «إخوان تا زمان سقوط مبارک، هیچ نوع حرکت انقلابی‌ای نکرد! اگر شما مرور کنید، می‌بینید که إخوان هیچ موضع‌گیری جدی نسبت به سقوط آقای مبارک نکرده بود! این درخواستی که الآن به مردم می‌دهند که برای حمایت از آقای مرسی بیایند، یک دهم و حتی یک هزارم این درخواست را در مخالفت با دولت آقای مبارک نداشتند! یعنی می‌خواهم بگویم که حتی گام‌های انقلابی هم برنداشتند! ببینید! کاری که آن موقع این‌ها‌ می‌کردند، امتیازگیری از دولت آقای مبارک بود و همین گام و روش را هم جلو می‌بردند!‌‌‌‌ برای مثال به وی می‌گفتند اگر فلان امتیاز را بدهی، ما بیانیه‌ای نمی‌دهیم!».در پاسخ به این موضوع نیز آقای غفوری گفت: «از بدو تأسیس إخوان یعنی همان سال 1928 تا دوره‌ای که آقای مبارک سقوط کرد، ده‌ها‌ نفر و صدها نفر از رهبران إخوان بازداشت شدند، زندان رفتند، شکنجه شدند، اعدام شدند! این که بگوییم إخوان، حرکت انقلابی نکرده، درست نیست! واقعیت این است که إخوان در مقاطع و برهه‌های مختلف حرکت انقلابی کرد اما تجربه خوبی نداشتند؛ نه تنها در مصر، بلکه در کل جهان عرب تجربیات تلخی داشته‌اند و این تجارب را همیشه در سابقه‌یشان داشتند که اگر ما بخواهیم با انتخابات به قدرت برسیم، باید خیلی گام‌به‌گام حرکت کنیم».    در انتها و به عنوان جمع‌بندی، آقای نکویی گفت: «من معتقدم که باید یک بازشناخت جدیدی نسبت به إخوان داشته باشیم و با دو رویکرد إخوان در حاکمیت و إخوان خارج از حاکمیت، روابط إخوان با عربستان و با تفکر سلفیِ تکفیری و با آمریکا را مورد بررسی قرار بدیم. من با این رفتاری که امروز إخوان دارد، خیلی نمی‌توانم تفاوتی بین جریان سلفیّتِ تکفیری و إخوان قائل بشوم؛ یعنی این دو خیلی به هم نزدیک شدند و خیلی گام به گام هم، پیش آمدند! کما این که یک سری جریان‌های اسلامی جدیدی را که در واکنش به این ناکارآمدی‌ قطعاً دوباره ظهور خواهد کرد، باید تقویت بشوند و مورد توجه قرار بگیرند».آقای غفوری نیز در جمع‌بندی گفت: «ما با گروه‌هایی چپ و ناسیونال و لبیرال و سوسیالیست، نمی‌توانیم به تمدن اسلامی و مفهوم امت اسلامی برسیم. إخوان یک گروهی است که در جامعه مصر ریشه دارد و به نظر من، من حیث المجموع، هنوز هم نزدیک‌ترین گروه به گفتمان انقلاب اسلامی و به حرف ما، إخوان است. تمام حرف‌های من، به این معنی نیست که إخوان اشتباه نداشته است! قطعا إخوانی‌ها خیلی اشتباه داشته‌اند. ما باید سعی بکنیم که با روابط دوستانه و حسنه، إخوانی‌ها را متوجه اشتباهاتشان بکینم اما بدانیم که بازهم در شرایط فعلی مصر، نزدیکترین گروه به ما، إخوانی‌ها هستند».فیلم و متن کامل این گفتگو از اینجا قابل مشاهده و دریافت است. ]]> سياسی Sun, 01 Sep 2013 04:29:35 GMT http://azadandishan.com/vdcfa.d0ww6dciig.html مناظره سردبیران تابناک و الف پیرامون انتخابات 92 و اخلاق رسانه‌ای http://azadandishan.com/vdca1.nu449nekk5.html پورتال تخصصی مناظره و گفتگوی سازمان صداوسیما، در عصر سه‌شنبه 25 تیر ماه 1392، در اولین برنامه از سلسه جلسات «رسانه‌ها و انتخابات 92»، میزبان سردبیران سایت‌های خبری الف و تابناک بود. در ابتدای این مناظره، جناب آقای محمود ملکی (سردبیر تابناک) گفت: «تیتر‌های الف، تیترهایی است که مخاطب را آزار می‌دهد و باعث می‌شود که مخاطبی که قرار است تأثیر بپذیرد، بدتر لج کند. مثلا سایت الف، در برخورد با شخص اول اجرایی مملکت، خیلی شخصی وارد مسئله می‌شود و من اعتقاد ندارم که تیترهای تند و تیز اخبار شما بر آقای احمدی‌نژاد تأثیر گذاشته باشد. در سایت الف، بعضی مطالب، نقد نیست بلکه به‌هم زدن اوضاع است. در مورد قضیه آقای مصلحی وزیر اطلاعات، سایت الف روز شمار ولایت‌پذیری برای آقای احمدی‌نژاد گذاشت! خوب این کار، چه کمکی کرد؟!». جناب آقای شهاب خاکسار (سردبیر الف) نیز گفت: «اساسا الف یا اعضای تیم مدیریت الف یا شخص آقای دکتر احمد توکلی یا بنده خاکسار به عنوان سردبیر الف، چه مناسبات شخصی‌ای با آقای احمدی‌نژاد داشته‌ایم که الان بخواهیم با این بحث‌ها، تسویه کنیم؟! نقد، نقد است! اگر قرار باشد با زبان لیّن در حوزه‌ی نقد صحبت کنیم، ممکن است در جاهایی جواب بدهد اما به خصوص راجع به شخص آقای احمدی‌نژاد، تجربه نشان داده که این زبان، باید صریح‌تر و تندتر باشد تا از آن جواب بگیریم و جواب گرفته‌ایم. این با بحث شخصی، متفاوت است». در ادامه سردبیر الف گفت: «سایت‌هایی مثل تابناک را جزء سرمایه‌های این کشور می‌دانم ولی با همین اعتقاد، واقعا احساس کردم که در انتخابات اخیر به سایت تابناک، جفای بزرگی شد و برای آقای دکتر محسن رضایی هزینه شد و حتی تا آنجایی هزینه شد که برای این که به شخص آقای محسن رضایی وفادار بماند، در بسیاری از مواقع، از چارچوب‌های حرفه‌ای هم خارج شد. چرا سایت تابناک، بی‌دلیل برای آقای رضایی هزینه شد؟!». سردبیر تابناک نیز گفت: «در انتخابات 92، آقای رضایی مظلوم واقع شده بود! همه تریبون‌ها از او گرفته شده بود و هیچ رسانه‌ای نداشت! همه رقبای آقای رضایی، تمام امکانات کشور، زیر دستشان بود و حتی صداوسیما، برای برخی کاندیداها جمعیت‌های کثیر و برای دکتر رضایی، تریبون میکروفون را نشان می‌داد! ما به این نتیجه رسیدیم که باید صدای محروم شنیده شود و اعتبارمان را هم برای مظلوم هزینه کردیم و افتخار هم می‌کنیم! ما هر چه از آقای رضایی تبلیغ کردیم، همه درد مردم بود و هنوز هم معتقدیم که در انتخابات، درد مردم دیده نشد». سردبیر الف نیز در پاسخ گفت: «یعنی شما می‌فرمایید که به فضای انتخابات نگاه کردید و بدون هیچ پیشینه‌ی قبلی، یک‌دفعه در عرصه‌ی انتخابات دیدید که یکی از کاندایدها مظلوم واقع شده و تصمیم گرفتید که به ایشان کمک کنید؟!». سردبیر تابناک نیز گفت: «این طور نیست! پیش‌فرض شما، اشتباه است! شما یک اتفاق را در یک بافت و سیاق خاص تحلیل نمی‌‌کنید. ممکن است ما تئوریک و نظری به این نتیجه برسیم که هزینه کردن یک رسانه، در یک ایام خاص، به نفع یک جریان خاص، اشتباه است ولی این را باید در یک سیاق خاص تعریف کنیم و شما نمی‌روید در خلاء این را تحلیل کنید». در ادامه با توجه به تکرار بحث‌های قبلی و پایان زمان برنامه، مجری اینگونه مناظره را خاتمه داد: «آقای خاکسار (الف) می‌گویند که رسانه برای مخاطب است و نباید برای یک فرد یا جریان خاص هزینه شود و آقای ملکی (تابناک) می‌گویند که ما اصلا هستیم برای این که اینچنین کاری را بکنیم. این اختلاف نظری است که بینندگان و مخاطبین مناظره باید ببینند و اندیشه درست‌تر را انتخاب کنند». فیلم کامل این مناظره از اینجا و متن کامل آن از اینجا قابل مشاهده و دریافت است. انتهای خبر/.   ]]> سياسی Tue, 30 Jul 2013 13:04:58 GMT http://azadandishan.com/vdca1.nu449nekk5.html 1234512345 http://azadandishan.com/vdcei.8wjjh8fbb9.html قیفبغلع ]]> خبرها Tue, 30 Jul 2013 12:49:59 GMT http://azadandishan.com/vdcei.8wjjh8fbb9.html صوت: مناظره سردبیران الف (خاکسار) و تابناک (ملکی) http://azadandishan.com/vdcd6.0xyyt0922a.html برای شنیدن یا دریافت صوت این مناظره:http://www.monazereh.ir/v-889.htm ]]> سياسی Tue, 30 Jul 2013 12:01:20 GMT http://azadandishan.com/vdcd6.0xyyt0922a.html فیلم: مناظره سردبیران الف (خاکسار) و تابناک (ملکی) http://azadandishan.com/vdcc8.qi22bqpaal.html برای مشاهده فیلم مناظره سردبیران الف (خاکسار) و تابناک (ملکی) به لینک زیر مراجعه فرمایید:www.monazereh.ir/v-889.htm ]]> سياسی Tue, 30 Jul 2013 11:43:00 GMT http://azadandishan.com/vdcc8.qi22bqpaal.html گزارش تصویری: مناظره سردبیران الف (خاکسار) و تابناک (ملکی) http://azadandishan.com/vgla1.nu449nykhk645.,.html ]]> سياسی Tue, 30 Jul 2013 11:18:38 GMT http://azadandishan.com/vgla1.nu449nykhk645.,.html